دزربی و شباهت‌هایش با پپ؛ جانشینی برای آینده سیتی؟

29 مهر 1402 ساعت 16:47
دزربی در حال ورود به دنیای بزرگان و سطح اول مربیان جهان است.

به گزارش فوتبال 360، حدود  یک سال قبل روبرتو دزربی، سرمربی موفق فعلی برایتون برای اولین‌بار وارد ورزشگاه اتحاد شد. او پس از گرفتن 2 امتیاز از 4 بازی قبلی، جانشین نامناسبی برای گراهام پاتر لقب گرفت و توسط رسانه‌ها تحت فشار قرار گرفته بود. دزربی قبلا توسط گرام سونس به دلیل 7 جابه‌جایی در 9 سال قبلش مورد انتقاد قرار گرفت و او را متهم می‌کردند دانش خود  را در گوگل به دست آورده و ارتقا داده است!

برایتون دزربی یک شکست دیگر را تجربه کرد و مقابل منچسترسیتی بازنده بازی لقب گرفت. بعد از بازی، گواردیولا صحبت‌هایی کرد که نوید این روزهای دزربی در آن نهفته بود. پپ در مورد دزربی و تیمش گفت: «این بازی یکی از سخت‌ترین بازی‌ها را  تجربه کردیم. آنها نوعی از بازی را ارائه می‌دادند که قبل‌تر ندیده بودیم. طرز بازی برایتون فوق‌العاده خوب به نظر رسید. من تحسین کننده دزربی، تفکراتش و سبک بازی تیمش هستم. ما سختی برد در امروز را احساس کردیم و بازیکنان فهمیدند چقدر این برد سخت بود.»

حق با گواردیولا بود


پپ گواردیولا عموما پس از پیروزی‌های سیتی عادت دارد از حریفانش تمجید کند اما این بار صحبت‌های او بدون اغراق بود و شواهدی را دید که نشان می‌داد این مربی 44 ساله آینده‌ای بسیار درخشان خواهد داشت. برایتون بعد از روزهای سخت توانست چلسی گراهام پاتر را سلاخی کند و با نتیجه 4 بر یک پیروز شود؛ آنها در ادامه خوب عمل کردند و برای اولین‌بار اروپایی شدن را تجربه کردند.

وقتی امروز به برایتون و دزربی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم او واقعا استعدادی درخشان دارد و در روزهای بد تیمش هم حریفان را بسیار آزار می‌دهد. تمام موفقیت‌های دزربی و اتفاقات مثبت برای تیمش، به ما نشان می‌دهد پپ این بار قصدی برای اغراق نداشت و کاملا واقعیت را بیان کرد.

سرمربی ایتالیایی امروز آنقدر خوب عمل می‌کند که مسئولان باشگاه منچسترسیتی برای روزهایی که شاید پپ از تیم خارج شود، گزینه اصلی تیم را دزربی می‌دانند وشاید تنها او می‌تواند سطح سیتیزن‌ها را در نبود پپ بالا نگه دارد.

الهام‌گیری از بارسلونای گواردیولا


دزربی چند ماه پیش گفته بود: «من مربیگری را به سبک پپ شروع کردم چون بارسلونای او را بسیار دوست داشتم. سبک بازی او را مطالعه کردم از اما تقلیدی وجود نداشت.  پپ شماره یک جهان بود و هست.»

سرمربی جوان برایتون اولین گام خود را به عنوان سرمربی در پالرمو برداشت. او تنها 3 ماه در شغل اول خود ماند و در گام بعدی، وارث تیمی شد که تمام بازی‌های فصل خود را شکست خورده بود. دزربی با 14 باخت پیاپی رکورد بدترین شروع یک فصل در 5 لیگ معتبر اروپایی مربوط به 87 سال پیش را به طور ناخواسته شکست اما همه‌چیز به سرعت دستخوش تغییرات شد.اگرچه نتوانست از سقوط اجتناب کند اما با 6 برد پیاپی آبروی ریخته شده خودش را جمع کرد و همین کافی بود تا توسط ساسولو استخدام شود. دزربی  شهرتش را در ساسولو به دست آورد و کسب 2 مقام هشتم متوالی با تیم نسبتا ضعیف، خبر از پدیده‌ای جدید در مغزهای متفکر فوتبال می‌داد.

الگوی سابق، خودش از دزربی الگو می‌گیرد!


برایتون در جذب استعدادهای ناب فوتبال شهرتی به دست آورده و این کار را با به خدمت گرفتن دزربی کامل کرد. خیلی سخت و زود است بگوییم او می‌تواندبه زودی در لیگ برتر یا لیگ‌های اروپایی قهرمان شود و بتواند جزوی از بزرگ‌ترین مربیان دنیا لقب بگیرد اما پپ همانند اولین اظهارنظرش در مورد دزربی، دوباره پایش را فراتر گذاشته و پیشگویی‌هایی برای آینده دارد.

گواردیولا در مورد دزربی می‌گوید: «به چیزی که می‌خواهم بگویم توجه کنید. من کاملا متقاعد شده‌ام حرفم درست خواهد بود. فکر می‌کنم روبرتو یکی از تاثیرگذارترین سرمربیان 20 سال اخیر است.»

«هیچ تیمی به شکلی که آنها بازی می‌کنند وجود ندارد و این منحصر به فرد است. احساس می‌کنم از وقتی او وارد لیگ برتر شده، تاثیرش کاملا احساس می‌شود. واقعا انتظار نداشتم آنها این کار را به این سرعت انجام دهند.»

سرمربی سیتی این صحبت‌ها را بعد از قهرمانی لیگ برتر و زمانی که 2 فینال دیگر را پیش رو داشت، انجام داد و در ادامه‌ تمجید‌هایش از او گفت: «او و تیمش در هربازی 20 یا 25 موقعیت ایجاد می‌کنند؛ بسیار بیشتر از سایر حریفانی که من دیده‌ام. او توپ را به گونه‌ای در میدان در اختیار می‌گیرد که تا به حال ندیده‌ام. سعی می‌کنم از  تیم دزربی چیزهای زیادی را یاد بگیرم. تیم او مانند رستوران‌های ممتاز عمل می‌کند و با آموختن از دزربی می‌خواهم به سراغ 2 فینال بعدی بروم.»

دزربی ادعا می‌کند مربیگری خودش را با الگوهای پپ آغاز کرده و حالا کار به جایی رسیده است که گواردیولا سعی داشت برای 2 فینالش از او چیزهایی را بیاموزد. شاید پپ درس‌ها را خوب فرا گرفت زیرا بعد از این اظهار نظر موفق به کسب سه‌گانه برای سیتیزن‌ها شد.

شبیه به سیتی یا حتی بهتر از آن


برایتون تحت رهبری سرمربی ایتالیایی، تنها تیمی‌ است که ‌می‌تواند در معیارهای خاص به سیتی نزدیک شود. از زمان ورود دزربی، مالکیت توپ در لیگ برتر در مقام‌های اول و دوم در اختیار پپ و روبرتو بوده است. سیتیزن‌ها با 63.8 درصد در جایگاه اول هستند و پس از آنها برایتون با 61.6 در جایگاه دوم است. آنها همچنین در ثبت پاس‌های 9 عددی یا بیشتر بدون توقف، 843 پاس را ثبت کرده‌اند و سیتی با 1018 پاس در جایگاه اول دیده می‌شود. برایتون از زمان ورود دزربی 82 گل را به ثمر رساند و تیم پپ 88 گل که در این آمار آنها بسیار شبیه به تیم جذاب گواردیولا هستند. جالب است بدانید در بازی آخر سیتی، آنها تنها توانستند 4 موقعیت را خلق کنند؛ در حالی که تیم برایتون در هر بازی حداقل 10 موقعیت خلق می‌کند و در بازی مقابل لیورپول این عدد برای آنها 15 موقعیت بود. همچنین برایتون دزربی در این فصل بیشترین گل زده را نیز در اختیار دارد و 21 گل به ثمر رسانده.

کار من، شور و شوق من است


وقتی به دزربی نگاه می‌کنید، شباهت‌های زیادی بین او و گواردیولا می‌بینید. شاید از لحاظ ظاهری هیچ شباهتی میان آنها نباشد اما شباهت تیم‌های آنها از سبک بازی فراتر است و اخلاقیاتشان بسیار شبیه به هم است. به یاد بیاورید پپ را در دوران بارسلونا؛ این مربی یک بار نمایش باله دخترش را از دست داد تا در یک اتاق بنشیند و با دقت آنالیزهای حریف بعدی خودش را تماشا کند. اشتباه نکنید، آن حریف رئال مادرید یا بازی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان نبود، بلکه بازی مقابل لوانته چنین حساسیتی برای پپ داشت.

دزربی در حال حاضر در شهر برایتون سکونت دارد، همسر او در ایتالیا زندگی می‌کند و دخترش در لندن مشغول درس می‌خواند. دغدغه‌ این مربی به گفته خودش این است که پس از پایان کار به خانه برود و همراه کمک‌مربی خود به تماشای دیگر فوتبال‌های جهان بنشینند. او در مصاحبه با دیلی‌میل گفت: «فوتبال، سرگرمی، کار، اشتیاق و تمام زندگی من است. مشکل وقتی به وجود می‌آید که هیچ بازی فوتبالی برگزار نمی‌شود. دوست دارم وقتم را همراه با دستیارم برای تماشای لیگ قهرمانان یا تماشای هر مسابقه‌ فوتبالی در جهان بگذرانم و اگر غیر از این باشد، روز خوشی را نداشته‌ام.»

در جستجوی همیشگی برای رسیدن به کمال


دیگر شباهت روبرتو و پپ، جستجوی همیشگی برای رسیدن به کمال است. بارها دیده‌ایم پپ بعد از برد‌های خوب شروع به انتقاد از بعضی بازیکنانش می‌کند و به عنوان مثال در بین 2 نیمه و بعد از گلزنی هالند با او در مورد موقعیت‌های از دست رفته صحبت می‌کند و انتقاداتی دارد. این رفتار همیشه در دزربی بوده. ماه گذشته و بعد از پیروزی مقابل بورنموث، دزربی گفت: «این بازی یکی از بدترین بازی‌های زمان مربیگری من بوده است.»

این رفتارها توسط دیگران تایید می‌شود. جیسون استیل در مورد دزربی گفت: «او همیشه مشغول کار است. همواره سعی می‌کند بهتر شود. می‌خواهد چیزهای جدید یاد بگیرد و آموزش دهد. تحت تاثیر او قرار گرفته‌ام؛ شیوه‌ای که اکنون فوتبال را می‌بینم چه وقتی بازی داریم و چه وقتی از رسانه بازی‌ها را دنبال می‌کنم، تغییر کرده است. من در 2 تا 4 سال پیش اینگونه فوتبال را درک نمی‌کردم و آموخته‌های او، ذهنیتم را تغییر داده است.»

من مربی بزرگی نیستم!


البته مقایسه گواردیولا و دزربی در این لحظه کار بسیار نادرستی است و دزربی راه زیادی را دارد تا بتواند با یکی از اعجوبه‌های تاریخ فوتبال مقایسه شود. سابقه درخشان پپ با او قابل مقایسه نیست و همچنین جام‌های متعدد پپ به دست هر مربی نمی‌رسد. شاید پپ اگر بخواهد جانشینی برای خودش در منچسترسیتی انتخاب کند، کسی را جز روبرتو پیشنهاد نکند اما خود این مربی 44 ساله می‌گوید هنوز کامل نیست. 

دزربی در مورد خودش می‌گوید: «من مربی بزرگی نیستم و هنوز عادت ندارم در رقابت‌های بزرگ خوب عمل کنم.» این نشان دهنده واقع‌بینی کامل این مربی است و اینکه خودش بهتر از هرکسی می‌داند راه طولانی برای بزرگ شدن دارد. البته آینده برای این مربی بسیار روشن به نظر می‌رسد و بعید نیست در آینده، جایگاهی مانند جانشینی پپ، برازنده این سرمربی ایتالیایی باشد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری