به بهانه جدال چلسی و آرسنال؛ سنگین و جذاب

29 مهر 1402 ساعت 14:01
دربی قدیمی لندن خاطرات خاص زیادی برای هواداران 2 سوی میدان دارد.

به گزارش فوتبال 360، به جایگاه 2 تیم و فاصله آنها در جدول رده‌بندی نگاه نکنید. تاریخ یک دربی بزرگ را مشاهده کنید و لحظه‌های خاص و به یاد ماندنی آن را از نظر بگذرانید تا بفهمید جدال آرسنال و چلسی همواره جذابیت‌های خاص خودش را دارد. قرمزها و آبی‌ها؛ یک حکایت همیشگی در تاریخ فوتبال است که این بار قاب لندنی خودش ظهور می‌کند و هر سال مثل امروز هواداران لیگ برتر انگلیس را به تماشای مسابقه‌ای سرشار از هیجان و حساسیت فرا می‌خواند. به بهانه رقابت امروز 2 تیم به چند برد خاص و قدرتمندانه آنها در برابر یکدیگر نگاهی دوباره می‌اندازیم.

1979؛ اولین برد سنگین


اگر چه این رقابت پیش از این مسابقه هم صرفنظر از جایگاه 2 تیم در جدول‌های رده‌بندی فصل‌های گذشته حرارت خودش را داشت اما داستان چلسی و آرسنال از 1979 با زخم‌هایی عمیق، حساس‌تر و جدی‌تر شد. آبی‌های لندنی در ورطه سقوط دست و پا می‌زدند و قرمزها بدون ادعایی برای قهرمانی به یک پایان آرام می‌اندشیدند. با این وجود، جستجوی پایان آرام در دربی شهر لندن شکل و شمایل نا رامی پیدا کرد و آرسنال در یکی از بدترین فصل‌های چلسی در سطح اول فوتبال باشگاهی انگلیس از فرصت بهره برد و حریفش را به اندازه کافی تحقیر کرد. ورزشگاه هایبوری شاهد حضور بیش از 37 هزار تماشاگر بود؛ سکونشینانی که بازی را با حملات بی‌امان تیم میزبان دنبال می‌کردند تا اینکه آرسنال در ادامه هجومش به سمت دروازه چلسی موفق شد در همان نیمه اول در دقایق 38 و 42 به گل برسد و با روحیه مضاعفی به رختکن برود. اوضاع برای چلسی اصلا خوب نبود و این تیم در ورطه سقوط نیمه دوم را به میل بیشتری به دروازه تیم همشهری آغاز کرد. تلاش آبی‌ها بالاخره در دقیقه 68 نتیجه داد و چلسی اختلاف را به حداقل رساند. با این حال کار آرسنال هنوز تمام نشده بود. نفس شیرهای لندنی از تلاش مداوم برای رسیدن به گل تساوی، گرفت و این بهترین موقعیت برای میزبان قرمزپوش بازی  به حساب می‌آمد که به جان حریف خسته‌اش بیفتد و اولین برد سنگین تاریخ این جدال را به نام خودش ثبت کند. آرسنالی‌ها بین دقایق 80 تا 82 یعنی ظرف 5 دقیقه از خستگی میهمان نهایت بهره را بردند و با به ثمر رساندن 3 گل چلسی را تار و مار کردند. تلاش آبی‌ها  در نهایت به ثبت یازدهمین گل فصل مهاجم آنها تامی لنگلی منجر شد تا آرسنال در خانه با پیروزی 5 بر 2 و رقم زدن یک شب نا آرام برای چلسی، به آرامشی که انتظارش را می‌کشید، برسد.

2011؛ سکوت در استمفوردبریج


پیتر چک، خوان ماتا، فرانک لمپارد، جان تری، اشلی کول و فرناندو تورس تیم ویلاش بواش را تبدیل به رقیبی سخت برای همه رقبا کرده بودند. چلسی در خانه پذیرای آرسنالی بود که به مهاجم هلندی‌اش در خط حمله می‌نازید. توپچی‌ها از ابتدای فصل رابین فن‌پرسی را به عنوان مقصد توپ‌های خود برای به ثمر نشاندن شلیک‌ها انتخاب کرده بودند و ستاره هلندی در این دیدار جواب اعتماد ونگر و هم‌تیمی‌هایش را به بهترین شکل ممکن داد و به گزینه فرگوسن برای خرید تبدیل شد. خوان ماتا که در بهترین فرم خودش قرار داشت باز هم موفق شد برای هم‌تیمی‌هایش پاس گل ارسال کند و این بار  لمپارد در دقیقه 14 بازی با پاس گل ماتا، چلسی را پیش بیندازد. این چهارمین پاس گل ماتا تا هفته دهم لیگ برتر و پنجمین گل لمپارد تا این مقطع از فصل بود و آمار درخشانی برای آنها به شمار می‌رفت. آرسنال هم قصد تسلیم شدن نداشت. توپچی‌ها در دقیقه 36 مسابقه با هشتمین گل فصل فن‌پرسی کار را به تساوی کشاندند. چلسی باز هم با رهبری لمپارد به عنوان هسته اصلی حملاتش با ضربه جان تری در نیمه اول به گل رسید و آبی‌های میزبان با برتری به رختکن رفتند. این یکی از آخرین سال‌های حضور آرسن ونگر روی نیمکت آرسنال نام داشت و مرد فرانسوی شیوه توجیه و ایجاد انگیزه در شاگردانش را برای نزدیک به 2 دهه تمرین کرده بود. با همین شیوه آرسنال نیمه دوم تبدیل به تیم برتر میدان شد. آن‌ها بی‌مهابا و با همان فوتبال زیبای منحصر به فرد تیم ونگر ورزشگاه استمفوردبریج را مبهوت کردند و چلسی را تحت فشار قرار دادند. آرسنال در دقایق 49 و 55 با گل‌های سانتوس و ولکات موفق به بازگشت شد و نبض جریان را به دست گرفت. تحرکات خوان ماتا در میانه میدان از اصلی‌ترین دردسرهای خط میانی و خط دفاعی آرسنالی‌ها به شمار می‌رفت که تا واپسین دقایق بازی ادامه داشت. همین تحرکات زمینه گل سوم چلسی توسط ماتا در دقیقه 80 را فراهم کرد تا ضمن ارائه یک پاسخ درخور به حملات میهمان آماده‌اش، ورزشگاه خانگی شیرهای لندنی را به وجد بیاورد و سکوها را برای بازگشت و پیش افتادن مجدد مهیا کند. این بار نوبت فن‌پرسی بود تا پاسخ اعتماد کادر فنی و هم‌تیمی‌ها را بدهد. گلزن هلندی دست به کار شد و نهمین گل فصلش را در دقیقه 85 وارد دروازه حریف کرد. آرسنال یک بار دیگر از حریف پیش افتاد و سکوهای ورزشگاه استمفوردبریج هنوز به جادوی لمپارد و ماتا ایمان داشتند. تا اینکه فن‌پرسی در دقیقه 90 مسابقه همه طلسم‌ها را باطل کرد و ضمن ثبت هت‌تریک، آب سردی روی صورت هواداران چلسی ریخت. استمفوردبریج پس از این گل دیگر در سکوت و خاموشی فرو رفت و جایگاه ویلاش بواش برای اولین بار روی نیمکت تیم لندنی با تهدید و انتقاد مواجه شد. بازی با نتیجه 5 بر 3 به سود توپچی‌ها به پایان رسید.

2014؛ ضرب شست مورینیو


ورزشگاه خانگی آبی‌ها از زمان شکست 5 گله با هنرنمایی فن‌پرسی، رقابت‌های تیمش در مقابل آرسنال را با بغض و کینه دنبال می‌کرد. سکوهای استادیوم خانگی چلسی انتظار یک فریاد بزرگ در مقابل آرسنال و ونگر را می‌کشیدند. این بار مورینیو فریادی رساتر از آنچه شیرهای لندنی منتظرش بودند را به آنها هدیه داد. در حالی که هر 2 تیم در تعقیب صدر جدول، لیگ را با آرزوی قهرمانی دنبال می‌کردند، هفته سی و یکم مسابقات از راه رسید. چلسی یک امتیاز از سیتی صدرنشین عقب بود و آرسنال  برای رسیدن به آبی‌های منچستری 7 امتیاز کم داشت. بازی با تدابیر ویژه آقای خاص برای آبی‌ها طوفانی شروع شد. ساموئل اتوئو گل اول مسابقه را در پنچمین دقیقه وارد دروازه میهمان کرد و در ادامه آندره شورله 2 دقیقه بعد اختلاف را به 2 گل رساند. همین شروع طوفانی برای فروکش کردن رویاهای آرسنال در مسیر نزدیک شدن به صدر کافی به نظر می‌رسید. از اینجا به بعد شیرهای لندنی رویاهای خود را با فریادهای بلند و درخشش در میدان دنبال می‌کردند. در همان نیمه اول ادن ازار و اسکار گل‌های سوم و چهارم میزبان را نیز به ثمر رساندند. تیم ونگر در قامت لشکری شکست خورده به رختکن رفت تا تجربه و تدابیر ونگر برای بازگشت راه به جایی نبرد. مورینیو کارش را بلد بود و در نیمه دوم ضمن کنترل جریان بازی با به ثمر رسیدن یک گل دیگر از اسکار و گل ششم توسط محمد صلاح، بهترین برد تاریخ دربی قرمزها و آبی‌های لندن برای چلسی به ثبت رسید.

2019؛ فینال اروپایی


ورزشگاه المپیک باکو به عنوان میزبان فینال لیگ اروپا در انتظار یکی از مهم‌ترین شب‌های تاریخش بود؛ شبی که 2 تیم پایتخت‌نشین انگلیس برای فتح لیگ اروپا رو در روی یکدیگر صف کشیدند و یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ خود را انجام دادند. آرسنال با متخصص برنده شدن لیگ اروپا یعنی اونای امری، امید زیادی به برپایی یک جشن قهرمانی در باکو داشت اما چلسی مائوریتسیو ساری هم برای شکست به میدان نیامده بود. بازی در نیمه اول با وجود تلاش 2 تیم برای رسیدن به دروازه‌ها بدون گل سپری شد تا آتش حملات برای نیمه دوم داغ‌تر باشد. چلسی، نیمه دوم را در چهارمین دقیقه‌اش یعنی دقیقه 49 مسابقه با گل شروع کرد. ژیرو گل اول بازی را به ثمر رساند تا گرایش توپچی‌ها به حمله بیشتر شود. همین گرایش بیشتر به حمله به آبی‌ها فرصت بیشتری برای ضربه زدن می‌داد. زور آرسنال به حریف نرسید و پدرو در دقیقه 60 با به ثمر رساندن گل دوم چلسی قدرت تیمش را به رخ اونای امری و شاگردانش کشید. آرسنال که چیزی برای از دست دادن نداشت یکپارچه حمله شد و این بهترین فرصت برای زدن ضربه نهایی توسط آبی‌ها بود.  ژیرو این بار موفق به گرفتن یک پنالتی برای چلسی شد و ادن ازار در دقیقه 60 مسابقه کار را برای آرسنال تمام کرد. 3 بر صفر به سود چلسی و رویاهای آرسنال و برنامه‌های این تیم برای جشن قهرمانی در باکو نقش بر آب شد. تلاش آنها در نهایت به ثبت یک گل توسط ایووبی در دقیقه 69 انجامید اما همین تک گل آرسنال هم با گل دوم ادن ازار و گل چهارم چلسی در دقیقه 72 پاسخ یافت تا شیرهای لندنی با اقتدار جام قهرمانی لیگ اروپا را بالای سر ببرند و آرسنالی‌ها را منتظر دیدار دوباره در یک رقابت اروپایی نگه دارند.


برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری