دوراهی راموس در جنگ با محبوب سابق؛ خیانت بخشیده نشده، عشق قوام نیافته

29 مهر 1402 ساعت 14:134 نظر
راموس امشب این فرصت را دارد تا با پیراهن سویا به مصاف رئال مادرید برود.

به گزارش فوتبال 360، سرخیو راموس، مدافع مشهور اسپانیایی، همین تابستان به سویا، جایی که فوتبال حرفه‌ای‌اش را از آنجا آغاز کرد، برگشته است. البته این بازگشت تا به الان برایش خوش یمن نبوده چون عملکردش نتوانسته قلب هواداران این تیم را ترمیم و نظرشان را جلب کند. راموس در ترکیب سویا، امشب باید پذیرای رئال مادرید باشد. آیا این مدافع در این بازی فرصتی برای دلربایی مجدد از آندلسی‌ها به دست خواهد آورد؟

14 می 2005؛ قریب به 15 دقیقه از بازی، زیر آفتاب سانچس پیسخوان می‌گذرد. سویا برابر رئال مادرید صاحب یک ضربه ایستگاهی از فاصله تقریبی 30 متری شده است. ایکر کاسیاس درخواست تشکیل دیوار دفاعی 2 نفره را دارد. زوجی کهکشانی، خواسته ایکر را اجابت می‌کنند؛ زین‌الدین زیدان و دیوید بکام مقابل این ضربه ایستگاهی تشکیل دیوار می‌دهند. به نظر نمی‌رسد پسر 19 ساله ترکیب سویا قصد داشته باشد ضربه ایستگاهی را بزند. سرخیو راموس اما کمی عقب می‌نشیند و توپی را که رناتو پاس داده با یک شوت محکم به کنج دروازه ایکر مقدس می‌فرستد. دوربین‌های تلویزیونی اسپانیا روی چهره فلورنتینو پرس زوم می‌کنند تا واکنش او را ببینند.

3 ماه و نیم بعد، رئیس باشگاه رئال مادرید، ستاره جوان آندلسی‌ها را درست در آخرین روز بازار نقل و انتقالاتی می‌خرد و قلب هواداران سویا را می‌شکند. بسیاری از هواداران، راموس را به این دلیل که باشگاه معرفش را رها کرده و به تیم منفور اغلب آن‌ها رفته، هرگز نمی‌بخشند. بازگشت احساسی راموس به خانه هم نتوانسته این کینه را تمام و کمال از بین ببرد. حالا در چنین فضایی، چه چیزی در انتظار راموس و رئال مادرید است؟ باشگاهی که از آن بازی سال 2005 تا به الان روبه‌روی‌ آن قرار نگرفته!

سلطنت در رئال مادرید

تقابل سویا با رئال مادرید چندان سروصدایی در اسپانیا به راه نینداخته است. اخبار حول محور سویا، مربوط به حضور دیگو آلونسو به جای لوئیس مندیلیبار است. فلیکس مارتین، سردبیر اسپانیایی سایت «یورواسپورت» می‌گوید: « هنوز چیزی زیادی در رسانه‌ها در این مورد ندیده‌ایم. این بازی در سانچس پیسخوان برگزار می‌شود و نه در سانتیاگو برنابئو و  شاید به همین دلیل زیاد درباره این تقابل حرفی زده نمی‌شود. به نظرم اگر بازی به میزبانی رئال برگزار می‌شد، شرایط کاملا متفاوت بود.»

راموس، نقش اسطوره‌ای‌اش در دنیای فوتبال را در تاریخ باشگاه پایتخت‌نشین رئال مادرید نوشت. او 16 سال در این باشگاه حضور داشت. در این مدت 671 مسابقه انجام داد و مجموعا 101 گل هم برای این تیم زد؛ آماری که برای یک مدافع فوق‌العاده به نظر می‌رسد. او 22 بار هم به همراه رئال جام قهرمانی مختلفی بالای سر برد؛ از جمله 5 قهرمانی در لالیگا، 4 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و 4 قهرمانی در جام جهانی باشگاه‌ها. این آمار به اندازه کافی تداعی‌کننده سلطنت بی‌چون‌وچرای سرخیو راموس سویایی در جمع قوهای سپید است. فلیکس مارتین درباره او می‌گوید: «بدون تردید، راموس به همراه فرناندو هیرو در زمره برترین مدافعان میانی تاریخ باشگاه رئال مادرید قرار می‌گیرند. این موضوع را می‌توان از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار دارد؛ چه از لحاظ جام‌های فتح شده، چه مسابقاتی که به عنوان کاپیتان در زمین حضور داشته و چه به لحاظ تاثیر ورزشی در طول سالیان زیاد پوشیدن پیراهن سفید رئال.»

یک ویدئو برای عذرخواهی کافی است

شاید اتفاقاتی که برای راموس در مادرید رقم خورده، برای دلربایی همیشگی او از هواداران رئال کافی باشد اما او هرگز نتوانسته چنین کاری را با هواداران سویا انجام دهد. حتی با از خودگذشتگی‌اش به ویژه در مباحث مالی که پیشنهاد سنگین عربستان سعودی را نپذیرفت تا دوباره پیراهن سویا را به تن کند، نتوانسته دل هواداران این باشگاه آندلسی را تمام و کمال به دست بیاورد. مارتین در این زمینه نظر دیگری دارد: «اولین کاری که او در بازگشتش به این تیم انجام داد، ضبط یک ویدئو و عذرخواهی به طور رسمی بود. همان ویدئو گویای همه چیز است. در واقع ارتباط بین راموس و هواداران سویا آن قدرها هم بد نیست اما فکر می‌کنم این رابطه شباهتی به ارتباط یک اسطوره با هواداران باشگاهش نداشته باشد.»

از لحاظ فنی، راموس هنوز نتوانسته توانایی‌هایش را ثابت کند. او اگرچه دقایق زیادی به میدان نرفته اما اشتباهات زیادی داشته که از مدافعی در سطح و کارنامه او انتظار نمی‌رود. راموس در تقابل با بارسلونا یک گل به خودی زد و بعد هم در بازی با آیندهوون در لیگ قهرمانان اروپا، اشتباه وحشتناکی کرد.

آیا آلونسو به او اعتماد می‌کند؟

نتایج سویا در این فصل راضی‌کننده نیست؛ آن قدر ناراضی‌کننده که مسئولان باشگاه را برآن داشتند تا قید همکاری با مندیلیبار را بزنند. این تصمیم شاید طبق گزارش مارکا، چندان برای سرخیو راموس بد نباشد. ستاره بازیکن 37 ساله نیاز به مسابقات متعددی دارد تا دوباره به ریتم موردنظرش برسد؛ اتفاقی که در عصر مندیلیبار برایش رخ نداد. البته با وجود 2 مدافع میانی دیگر یعنی لوئیک باده و نمانیا گودل، راموس مجبور به رقابت کردن در تمرینات این تیم هم شده بود.

حالا همه منتظر تفاوت‌های حضور دیگو آلونسو به عنوان سرمربی جدید هستند. راموس هم دلایل زیادی برای امیدوار ماندن به این تغییرات دارد؛ نه فقط به این خاطر که فرصت حضور مجدد در ترکیب تیم ملی اسپانیا برای حضور در یورو 2024 را به دست بیاورد بلکه چون نیاز دارد سطح بازی‌اش را بالاتر از روند فعلی ببرد. البته همچنان شانس این را دارد تا دل هواداران سویا را هم به دست بیاورد. راهش چیست؟ همان درخشش بازی روز 14 می 2005 در تقابل با رئال!


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری